دکتر فرهنگ هلاکویی نایینی

دکتر فرهنگ هلاکویی نایینی معروف به دکتر هلاکویی متولد 10 شهریور 1323 در شیراز می باشد.

فرهنگ هلاکویی دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جامعه‌شناسی و سه فوق‌لیسانس در رشته‌های روان‌شناسی، اقتصاد و «مشاورهٔ ازدواج، خانواده و کودکان» است. او پیش از انقلاب استاد دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده‌است.هلاکویی، پس از به پایان بردن تحصیلاتش در آمریکا در سال ۱۳۵۳، به ایران بازگشت. مدتی سرپرست «کمیتهٔ فرهنگی ـ اجتماعی» در «معاونت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری» سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود و در دانشگاه تهران نیز به تدریس می‌پرداخت. هلاکویی، پس از چند سال به‌دلیل اختلاف نظر با مسئولان تلویزیون، به آمریکا بازگشت. هلاکویی در حال حاضر مدیر مرکز بهزیستی بورلی هیلز است و به‌عنوان مشاور ازدواج، خانواده و کودکان در این مرکز مشغول فعالیت است. وی همچنین از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون برنامهٔ تلویزیونی و همچنین رادیوییِ «رازها و نیازها» را اداره و اجرا می‌کند که در آن به پرسش‌های تلفنیِ مخاطبان فارسی‌زبان از سراسر دنیا دربارهٔ مسائل روان‌شناختی، اجتماعی، خانوادگی و موارد وابسته می‌پردازد و جنبه‌های مختلف آنها را مورد بحث قرار می‌دهد و شمار تماس‌گیرندگان به بیش از ۲۷٬۰۰۰ نفر رسیده‌است. وی در ادامهٔ برنامهٔ تلویزیونی و رادیویی «رازها و نیازها»، در رادیو همراه هفته‌ای ۲۰ ساعت برنامهٔ زنده اجرا می‌کند وی همچنین سمینارهای دوره‌ای را نیز دربارهٔ مسائل روانیِ مربوط به رفاه و بهزیستی در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا برگزار می‌کند. هلاکویی در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ عضو محفل روحانی سنتا مونیکا بوده‌است.

آثار علمی مکتوب هلاکویی شامل موارد زیر است:

از مهم‌ترین آثار او می‌توان مجموعهٔ تعلیم و تربیت کودکان را نام برد که یک مجموعهٔ جمع‌آوری‌شدهٔ عظیم از نظریات علم روانشناسی درمورد موضوع تربیت است.
–  پایان‌نامهٔ دکتری در رشتهٔ جامعه‌شناسی از دانشگاه یوتا با عنوان «تحلیلی جامعه‌شناختی بر انقلاب مشروطیت ایران».
–  کتاب جامعهٔ امروز که ترجمه و اقتباسی از کتاب Society today است که متنی درسی و دانشگاهی برای آشنایی با مقدمات علم جامعه‌شناسی است.
– مقالهٔ «مطالعه‌ای تجربی روی ایرانیان ساکن آمریکا : تمایل به بازگشت به زادگاه به‌عنوان تابعی از ترجیح زبان گفتار».

از آثار دیگر او می‌توان به ده‌ها سخنرانی ضبط‌شده در موضوعات مختلف روانشناسی اشاره کرد که به‌صورت سی‌دی عرضه شده‌است. دکتر هلاکویی تأکید دارد که به‌دلیل رویگردانی عمومی جامعه از مطالعه، بهتر است آثارش را به‌صورت صوتی و تصویری منتشر کند. بااین‌حال، بخشی از گفته‌های وی در کتابی با عنوان گفته‌هایی از فرهنگ هلاکویی چاپ شده‌است.



0 0 تجربه
امتیاز پزشک
0 تجربه بیماران
تجربه های داخلی
مشاهده تمام تجربه ها
قالب وردپرس