دکتر حبیب الله هدایت

پروفسور دکتر حبیب اله هدایت در سال 1299 شمسی در شهرضا (قمشه ) اصفهان زاده شد. او فرزند حاج علی ( معروف به حاج ناظم ) بود. دوره ابتدائی را در شهرضا گذراند و دوره دبیرستان را در اصفهان به پایان برد . تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی تهران گذرانید دوره انترنی در بخش جراحی زنان و زایمان را به اتمام رسانید.

در سال 1327 عازم فرانسه شد و ضمن دوره تخصصی زنان و زایمان و دوره های تخصصی بهداشت صنعتی و طب کار را نیز با موفقیت طی کرد. دررشته‌های دکترای پزشکی در شاخه تخصص زنان و بهداشت عمومی و صنعتی از فرانسه و علوم تغذیه از انگلستان تحصیل کرد. وی در 1331 به ایران مراجعت نمود و ابتدا در کلینیکی به نام حافظ باهمکاری پزشکان سرشناسی چون دکتر نهاوندی، دکتر بهار، دکتر بهی، دکتر نامی و چند پزشک دیگر مشغول به کار شد.

او پس از بازگشت به ایران انستیتو علوم تغذیه، انجمن دیابت ایران، انستیتو بهداشت کار را تاسیس کرد . کارهای برجسته او درعلوم تغذیه در طول 50 سال گذشته، مورد توجه جامعه دانشگاهی ، صنعتی و سازمان های دولتی ایران و مقامات بین المللی تغذیه ای ایران به رسمیت شناخته شده است. مهمترین دستاورد علمی وی نظارت بر ارزیابی چگونگی تغذیه و نیازهای تغذیه ای مردم ایران است . این ارزیابی در 30 بخش شهری ، روستایی ، قبیله ای و صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته . نتایج این تحقیقات به فاو گزارش شد و در حال حاضر نتایج تحقیقاتی که در جهان سوم درباره تغذیه انجام شده به عنوان یک مرجع در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرد. وی نویسنده 6 کتاب ، 33 مقاله علمی و بیش از 50 گزارش تحقیقاتی بر تغذیه و بیش از 100 حضور در کنفرانس ملی و بین المللی است . او پایه گذار مجله تغذیه است . جشنواره صنایع غذایی دکتر هدایت نیز به افتخار ایشان هرساله توسط انجمن علوم و صنایع غذایی ایران برگزار می‌شود.

پروفسور حبیب الله هدایت در سال 1392 در سن 93 سالگی براثرکهولت دارفانی را وداع گفت.



0 0 تجربه
امتیاز پزشک
0 تجربه بیماران
تجربه های داخلی
مشاهده تمام تجربه ها
قالب وردپرس