دکتر امیر اعلم

دکتر امیر اعلم فرزند میرزا علی اکبر معتمد الوزاره است که در سال 1256 در تهران دیده به جهان گشود و در سال 1340 جهان را بدرود گفت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ایران و ترکیه و سوریه به پایان رسانید . سپس در دانشکده پزشکی فرانسوی بیروت مشغول تحصیل طب شد.

در اواخر سال 1279 عازم فرانسه شد و در مدرسه طبی نظامی لیون به ادامه تحصیل در رشته پزشکی پرداخت و در سال 1283 تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رسانید و پس از گذراندن پایان نامه خود به نام« بهداشت و اسلام »به دریافت دیپلم دولتی از دانشگاه مزبور نائل آمد .وی در کنفرانس بین المللی بروکسل در سال 1902 میلادی که در باره بیماریهای آمیزشی تشکیل شده بود شرکت کرد و یکسال بعد در کنفرانس بهداشت بین الملل که درباره مسائل قرنطینه بود شرکت نمود و با زحمات زیاد بندر بوشهر را به عنوان بندر صحی رسمی ایران شناسانید و بر اثر این اقدام از دولت فرانسه به دریافت نشان درجه اول علمی و از طرف ایران به وابستگی شاهنشاهی در پاریس و نشان درجه سوم شیر و خورشید نایل آمد.

در دومین دوره قانونگذاری از تهران به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد. قانون طبابت را با کمک پزشکان دیگر از جمله شاهزاده لسان الحکما به تصویب مجلس رسانید. در سال 1289 با رتبه سر تیپی به ریاست بهداری ارتش انتخاب شد.

در سال 1302 پس از 17 ماه کوشش جمعیت خیریه شیر و خورشید سرخ را دایر نمود و خود نیابت ریاست آن را پذیرفت . جمعیت شیر و خورشید سرخ تحت حمایت ایشان در بدو تاسیس خود کمک شایانی به آسیب دیدگان نقاط مختلف کشور نمود از جمله به زلزله زدگان تربت حیدریه مساعدت بسیار مبذول داشت و شخصا به اهالی آسیب دیده آن سامان مساعدتی قابل توجهی نمود. در دوره پنجم قانونگذاری باز از طرف اهالی مشهد به نمایندگی انتخاب گردید و در ضمن ریاست بهداری کل کشور را عهده دار شد . در سال 1304 به سمت طبیب مخصوص شاه اسبق  منصوب گردید. در سال 1314 ریاست تالار تشریح دانشکده پزشکی به ایشان محول شد و در سال 1318 به سمت کارمند پیوسته و رئیس کمیسیون پزشکی فرهنگستان انتخاب و بعدا به نیابت ریاست فرهنگستان منصوب گردید در سازمان نوین دانشکده پزشکی استادی کرسی کالبد شناسی  و ریاست دستگاه ابن سینا به ایشان واگذار شد. از سال 1321 تحت نظارت او و با همکاری استادان کالبدشناسی دانشکده پزشکی کتاب کالبد شناسی توصیفی در نه جلد تالیف و منتشر شد که از اولین کتابهایی است که از طرف انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

در سال 1329 بنا به تقاضای خود بازنشسته شد.

جالب است بدانید که بعد از انقلاب که تقریبا نام تمام بیمارستان ها و سازمانها تغییر یافت بیمارستانی که به نام او در اوایل خیابان سعدی دایراست نام بیمارستان امیر اعلم را حفظ کرده است و هنوز به همان اسم سابق فعالیت دارد.

 



0 0 تجربه
امتیاز پزشک
0 تجربه بیماران
تجربه های داخلی
مشاهده تمام تجربه ها
قالب وردپرس