دکتر اردشیر قوام زاده

دکتر اردشیر قوام زاده، فوق تخصص خون و سرطان، متولد 1319 در شهر تهران است. در سال 1339 از دبیرستان دارالفنون موفق به اخذ دیپلم شد. قوام زاده مدرک پزشکی خود را در سال 1350 از دانشکده پزشکی وین کرایس اتریش گرفت و شش سال بعد مدرک تخصصی خود را از کشور سوئیس اخذ کرد. سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته هماتولوژی و پیوند در دانشگاه سوئیس در سال 1370 به پایان رساند. دکتر قوام‌زاده، هم اکنون عضو هیات علمی و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران است. در حال حاضر نیز رییس پژوهشکده خون سرطان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز این دانشگاه بوده و در بیمارستان دکتر شریعتی تهران به کار مشغول است.

در این مرکز هر سال 400 پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از طریق پیوند مغز استخوان و بیشتر از آن از طریق پیوند سلول‌ها از خون افراد دهنده سلول که غالبا خویشاوندان نزدیک بیماران هستند، انجام می‌شود. این آمار مشابه مراکز پیوند مغز استخوان در کشورهای پیشرفته است. پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز در حال حاضر بهترین روش درمانی در سرطان‌های خون، بیماری های خونی مانند تالاسمی ماژور، بیماری های متابولیک، بیماری‌های دستگاه ایمنی، سیروز کبدی، توده‌های سرطانی مانند سرطان سینه، ریه، کبد، پروستات و تخمدان و حتی بیماری های روماتیسمی است.

میزان موفقیت درمان بیماری‌های نیازمند به پیوند در پژوهشکده خون و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر حدود 70 درصد و از بالاترین آمارهای دنیاست.

دکتر اردشیر قوام زاده نخستین دانشمندی است که در ایران، پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از راه پیوند مغز استخوان و پیوند از طریق خون محیطی را به انجام رسانده است. در سال 1390 موفق به کسب جایزه، به عنوان برترین پژوهشگر جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی گردیده است.

سابقه کاری دکتر قوام زاده

ایشان همچنین ریاست کنگره لنفوم و پیوند مغز استخوان در تهران ، ریاست کنگره پیوند مغز استخوان ، ریاست انجمن و کمیته هماتولوژی- انکولوژی ایران، ریاست مرکز تحقیقات خون، سرطان و پیوند مغز استخوان از سال ۱۳۷۸ تاکنون را بر عهده داشته است.
وی همچنین ریاست بیمارستان شریعتی، ریاست دپارتمان پزشکی، ریاست بخش خون و سرطان و پیوند استخوان، عضو انجمن بین‌المللی پیوند مغز استخوان و عضو انجمن بین‌المللی پیوند خون و مغز استخوان اروپا را در کارنامه کاری خود دارد.

 



0 0 تجربه
امتیاز پزشک
0 تجربه بیماران
تجربه های داخلی
مشاهده تمام تجربه ها
قالب وردپرس